Brussel remt Schiphol-krimp: Nederland moet betere alternatieven bieden van EU
De Europese Commissie (EC) heeft twijfels over de plannen van Nederland om het aantal vluchten op Schiphol te verminderen. Ingewijden melden aan De Telegraaf dat Nederland nog niet voldoende heeft gekeken naar alternatieven zoals woningbouw nabij de luchthaven en stillere aanvliegroutes. Minister Madlener (Infrastructuur) diende een vierde aanpassing in van de zogeheten balanced approach om de geluidsbelasting van Schiphol met 17 procent te verminderen, maar Brussel is terughoudend.
Volgens de balanced approach moet eerst naar stillere vliegtuigen en ruimtelijke ordening gekeken worden voordat krimp van de luchthaven een optie is. Krimp zou volgens de regels van Brussel alleen een laatste redmiddel moeten zijn, en dan in eerste instantie alleen ’s nachts. Minister Madleners voorganger Harbers zou dit proces sinds juni 2022 verkeerd hebben aangepakt, wat leidde tot rechtszaken en spanningen met de Verenigde Staten en de Europese Commissie.
Het proces rond Schiphol trekt internationale aandacht, met name omdat de uitkomst invloed kan hebben op andere luchthavens binnen de EU. De Nederlandse Vakbond van Luchtvaarttechnici spreekt van een zorgvuldige afweging door de Commissie. "Ze zijn zich erg bewust van de precedentwerking in de EU," aldus vakbondsvoorman Piet Visser. In Brussel is men vooral kritisch omdat Nederland pas laat begonnen is met onderzoek naar operationele maatregelen zoals andere aanvliegroutes.
Hoewel er plannen zijn voor luchtruimherziening, schiet de Tweede Kamer hierin tekort. "De politiek blijft op de rem trappen," zegt een ingewijde. Insiders in Brussel dringen erop aan dat Nederland eerst de mogelijke operationele maatregelen doorvoert voordat verdere krimp wordt overwogen. Het ministerie van Infrastructuur bestrijdt deze kritiek echter en stelt dat alle mogelijke maatregelen zijn onderzocht.