Hoger statiegeld jaagt consument op kosten: wie profiteert?
Een forse verhoging van het statiegeld op plastic flessen komt dichterbij. Uit vertrouwelijk onderzoek, dat is ingediend bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), blijkt dat hogere bedragen consumenten motiveren meer flessen in te leveren. De voorgestelde verhoging naar 1 euro voor grote flessen en 0,50 cent voor kleine flessen kan echter leiden tot omzetverlies voor drankenfabrikanten en supermarkten, die zich fel verzetten tegen het plan.
Het onderzoek, uitgevoerd door Ipsos I&O in opdracht van stichting Verpact, toont aan dat consumenten bereid zijn meer flessen in te leveren bij hogere statiegeldtarieven. Bij een verhoging naar €0,50 voor kleine flessen stijgt het percentage consumenten dat al zijn flessen denkt in te leveren van 49% naar 59%. Voor grote flessen leidt een verhoging naar €1 tot een stijging van 58% naar 70%. Toch wordt het wettelijke inzameldoel van 90% hiermee niet gehaald. De totale inzameling stijgt naar maximaal 82%.
Supermarkten en drankenfabrikanten verzetten zich tegen de verhoging. Ze vrezen dat consumenten minder flessen zullen kopen vanwege de hogere kosten. Volgens adviesbureau PwC, dat het Ipsos-onderzoek analyseerde, kan de gemiddelde drankenfabrikant €16 miljoen omzetverlies verwachten over vijf jaar. Fabrikanten overwegen zelfs over te stappen op glazen flessen of drankenkartons, wat mogelijk negatieve gevolgen heeft voor het milieu.
Naast zorgen over omzetverlies stelt Verpact dat de hogere tarieven vooral gezinnen met een laag inkomen hard raken. Volgens de stichting kan het hogere statiegeld oplopen tot een kwart van het wekelijkse boodschappenbudget voor mensen die op de armoedegrens leven.