FVD-raadslid fileert zero-emissieplan: ‘Een ramp voor Den Haag’
![Etalle Emissiezone Etalle Emissiezone](https://images.nieuwrechts.nl/artikel-foto/916e7475c096ce3e8eb93d7057066740/etalle-emissiezone.jpg)
De Haagse politiek staat op scherp met de komst van een zero-emissiezone voor het kustgebied. Volgens raadslid Massimo Etalle (FVD) is het plan een regelrechte aanslag op de Haagse economie en ondernemers. “Dit is een van de slechtste plannen die ik hier ooit langs heb zien komen,” spreekt hij in de gemeenteraad.
Vorige week stemde de Haagse gemeenteraad in met een vergaande klimaatmaatregel: een zero-emissiezone voor Scheveningen. Dit betekent dat bedrijfsvoertuigen met een brandstofmotor vanaf 2026 niet meer voorbij de Wassenaarseweg of de Loosduinseweg richting de zee rijden. De maatregel dwingt ondernemers dan over te stappen op elektrische voertuigen, terwijl de gemeente als tegemoetkoming ‘wagenparkscans’ aanbiedt.
Dit schiet bij Forum-raadslid Massimo Etalle in het verkeerde keelgat. “Dan komt er een ambtenaar op bezoek die je vertelt dat je busje de stad niet meer in mag. Het is alsof je mensen in hongersnood een reclamefolder van de banketbakker in de brievenbus stopt. Marie Antoinette zou er trots op zijn.”
Ondernemers dreigen te vertrekken
Volgens Etalle leidt het plan tot grote economische schade. Als voorbeeld wijst hij naar de hoofdstad: “In Amsterdam zien we al dat schilders en loodgieters opdrachten in het centrum weigeren, omdat ze zich geen elektrisch vervoer kunnen veroorloven.”
Daarnaast stelt hij dat bedrijven in Scheveningen worden afgesneden van hun klanten en leveranciers. “Elektrische busjes hebben zelfs na uren opladen een beperkt bereik. Ondernemers kunnen hun diensten en producten niet meer ver buiten de stad leveren.” En dat terwijl de netbeheerder Stedin al heeft aangegeven dat er tot 2035 netcongestie is, waardoor er onvoldoende capaciteit is om een massale overstap naar elektrisch rijden te ondersteunen.
De gevolgen laten zich volgens Etalle nu al voelen. “Beeldbepalende ondernemers, zoals strandpaviljoens en Simonis, hebben nu al aangekondigd te gaan vertrekken als dit doorgaat.” Hij hekelt ook de reactie van de coalitiepartijen op de zorgen van ondernemers: “Wanneer een ondernemer hier vertelt dat hij zich geen elektrische terreinwagen kan veroorloven, reageren coalitieraadsleden lacherig dat hij niet genoeg heeft gespaard. Het is zo ongelooflijk gênant.”
Bedrijfswagens op brandstof worden in grote delen van Den Haag verboden. Door de zero-emissiezone kunnen ondernemers hun producten niet meer de stad uit vervoeren en kunnen klusjesmannen Den Haag niet meer in.
— FVD Den Haag (@FVD_Den_Haag) February 16, 2025
Waarvoor? De groene dromen van de PvdD gesteund door o.a. het CDA. pic.twitter.com/1T7v5mJo1W
Kritiek op onderbouwing zero-emissiezone
Etalle betwist de argumenten van de verantwoordelijke wethouder Robert Barker (Partij voor de Dieren) voor de maatregel. Volgens Barker is de zero-emissiezone nodig vanwege de luchtkwaliteit, de CO2-uitstoot en de stikstofdepositie. Maar Etalle zet daar vraagtekens bij.
Over de luchtkwaliteit stelt hij: “Volgens de GGD is bij 1 op de 4 astmatische kinderen in Den Haag de luchtkwaliteit de oorzaak. Landelijk is dit 1 op de 5. Omdat er tal van uitzonderingen gemaakt zullen worden, zal het verschil verwaarloosbaar zijn. Wat voor verschil verwacht de wethouder? Om hoeveel kinderen per jaar zal dit asmaklachten besparen?”
Ook de CO2-reductie vindt hij een onrealistisch streven. “Den Haag heeft het belachelijke doel om in 2030 klimaatneutraal te zijn. Een compleet wereldvreemd streven. Toen dit ingevoerd werd, zat de tribune ongetwijfeld vol met klimaatactivisten die dit toejuichten. Maar de hardwerkende Hagenaren die hiervoor op moesten draaien, waren gewoon aan het werk.”
Wat stikstof betreft wijst Etalle op het gebrek aan veldonderzoek. “Alle ideeën dat stikstof wel slecht zou zijn voor de natuur komen slechts uit modellenstudies voort, niet uit veldonderzoek. Al deze argumenten worden alleen onderbouwd met modellen. Nu ben ik niet vies van modellen, maar wiskundige modellen zijn niet geschikt om een land te besturen.”
Om dat te bewijzen, dient hij een motie in om de effecten van de zero-emissiezone met daadwerkelijke veldmetingen te onderbouwen. “Het college moet voorafgaand aan de invoering veldmetingen uitvoeren in natuurgebieden zoals Meijendel en de Berkheide. Na twaalf maanden moeten die worden herhaald. Als er geen aantoonbare verbetering is, moet de zero-emissiezone worden geschrapt.”
‘Een nachtmerrie voor Den Haag’
Volgens Etalle raakt dit plan niet alleen ondernemers, maar ook bewoners. “Scheveningen wordt economisch geïsoleerd. Den Haag zou snakken naar schone lucht, maar wie in een stad gaat wonen, weet toch wat hem te wachten staat? Mensen die in Scheveningen wonen, kiezen bewust voor een bruisend havengebied. Als luchtkwaliteit hun grootste zorg was, dan zouden ze wel aan de Groningse kust gaan wonen.”
Met de komst van zero-emissiezones gaat er veel meer verloren dan alleen een ondernemersklimaat, benadrukt Etalle. Sterker nog: hij spreekt van een 'ramp'. “De wethouder begrijpt niet dat leven en gezondheid meer is dan een hartslag en ademhaling. Het is waar je werkt, waar je geworteld bent, de kroegen in de buurt, de ondernemers die functioneren, een werkende, bruisende, levende stad.”
Hij noemt de invoering van het plan ‘een cynisch brandoffer’ aan de ‘groene goden’ van de wethouder. “De doelen van dit plan zijn nauwelijks meetbaar, maar de middelen en de gevolgen zijn dramatisch. De wethouder gooit talloze levens overhoop in de hoop dat hij zijn idealen kan realiseren.”
Etalles motie krijgt steun van VVD, PVV en Hart voor Den Haag, maar behaalt geen meerderheid in de Haagse gemeenteraad. Dit betekent dat er geen veldmetingen zullen komen naar het daadwerkelijke effect van de invoering van de zero-emissiezone in Scheveningen. Hart voor Den Haag laat het er in elk geval niet bij zitten: mocht de partij in 2026 de grootste worden bij de gementeraadsverkiezingen, dan moet deze zero-emissiezone meteen van tafel.