Elektrische auto’s stoten meer schadelijke deeltjes uit dan gedacht

De veronderstelling dat elektrische auto’s emissievrij zijn, blijkt volgens nieuw onderzoek een mythe. Wetenschappers van de Universiteit van Southampton stellen dat elektrische voertuigen mogelijk meer schadelijke deeltjes uitstoten dan dieselauto’s. Dit komt vooral door slijtage van remmen, banden en het wegdek, waardoor fijnstof in de lucht terechtkomt.
Het onderzoek wijst uit dat elektrische auto’s microscopisch kleine deeltjes vrijlaten door slijtage van remblokken. Professor Matthew Loxham van de Universiteit van Southampton benadrukt dat deze emissies een blijvend probleem zijn:
“Dit onderzoek heeft belangrijke implicaties voor de gezondheidszorg en het toekomstig beleid. Naarmate we overstappen van diesel- en benzineauto’s naar elektrische voertuigen, blijven er emissies van niet-uitlaatdeeltjes bestaan.”
Volgens Loxham kan dit probleem zelfs verergeren, omdat elektrische auto’s door hun zware batterijen meer wegen dan conventionele voertuigen. Dit leidt tot extra slijtage aan remmen en banden, wat de uitstoot van fijnstof verhoogt.
Giftiger dan dieseluitstoot?
Een opvallende conclusie van het onderzoek is dat de uitstoot van remstof schadelijker kan zijn dan de fijnstof die vrijkomt uit dieseluitlaatgassen. Remblokken bevatten namelijk metalen zoals koper, die volgens de onderzoekers een sterk verstorend effect hebben op menselijke cellen.
Ondanks de strenge regelgeving rondom emissies uit verbrandingsmotoren, is er nauwelijks wetgeving voor de uitstoot door remmen, banden en slijtage van het wegdek.
Oproep tot strengere regelgeving
De onderzoekers waarschuwen dat de overstap naar elektrische auto’s niet automatisch leidt tot een vermindering van fijnstofvervuiling. Integendeel, door de toename van zware elektrische voertuigen kan de uitstoot van schadelijke deeltjes juist stijgen.
Daarom pleiten experts voor strengere regels op het gebied van remslijtage en bandenemissies. Het onderzoeksteam stelt dat fabrikanten en beleidsmakers meer aandacht moeten besteden aan dit probleem om de werkelijke milieu-impact van elektrische auto’s beter in kaart te brengen.
De studie roept vragen op over de huidige focus op elektrische mobiliteit als oplossing voor luchtvervuiling. In plaats van enkel de uitlaatgassen van auto’s te reguleren, zou de discussie breder moeten gaan over de totale impact van voertuigen op de luchtkwaliteit.