Betalingsachterstand bij Amsterdam blijft groot ondanks maatregelen

De gemeente Amsterdam heeft de afgelopen acht dagen zo’n 18.000 facturen verwerkt, maar de betalingsachterstand blijft hoog. Nog altijd staan er 43.000 facturen open, net zoveel als toen het probleem werd vastgesteld. Het stadsbestuur hoopt dat de achterstand zal afnemen zodra alle medewerkers gewend zijn aan het nieuwe betalingssysteem, meldt AT5.
Wethouder geeft fouten toe
De problemen ontstonden door technische storingen bij de invoering van het nieuwe systeem AFIS. Wethouder Hester van Buren (Financiën) erkent dat er ‘te veel optimisme’ was over een snelle oplossing. In antwoord op schriftelijke vragen van de gemeenteraad zegt ze: 'De informatie had ambtelijk eerder gedeeld kunnen worden. Er is een neiging eerst te willen oplossen en dan pas te informeren. Ik moet er dichter op zitten en meer doorvragen naar knelpunten.'
Een deel van de ondernemers heeft gebruik kunnen maken van een spoedbetaling. Uit gemeentelijke documenten blijkt dat 48,8 procent van de spoedbetalingen werd goedgekeurd vanwege financiële problemen bij de ondernemer. Daarnaast werden facturen versneld betaald als er juridische gevolgen dreigden of bij bedragen onder de 250 euro.
CDA: ‘Het proces blijft rommelig’
CDA-fractievoorzitter in Amsterdam Rogier Havelaar reageert kritisch tegenover NieuwRechts op de antwoorden van de wethouder. 'Het enige positieve is dat de achterstand begint te dalen, maar het gaat ondanks de enorme inzet van kostbaar personeel heel traag. Dat vind ik moeilijk te verkroppen - er zijn zelfs scenario’s waarin dit tot eind mei kan duren!'
Havelaar hekelt ook de gebrekkige informatievoorziening. 'Het is goed dat de wethouder erkent dat ze meer had moeten doorvragen en beter geïnformeerd had moeten worden. Maar des te vreemder is het dat ze haar informatiepositie als ‘voldoende’ beschouwde. Hoe kun je betrokken zijn bij de organisatie als je bijvoorbeeld Intranet niet leest?'
Volgens Havelaar geeft de situatie blijk van een structureel probleem. 'Cruciale informatie werd niet of niet direct met de wethouder gedeeld. Dat kan niet. Ik verwacht van een wethouder financiën en bedrijfsvoering veel meer betrokkenheid bij zulke grote projecten. De spoeddesk en het inhalen van achterstanden kwam veel te laat op gang. Dat had sneller gekund als de wethouder eerder geïnformeerd was.'
Betalingsachterstand duurt mogelijk tot mei
De gemeente kan niet garanderen wanneer de achterstand volledig is ingelopen. Volgens het college hangt dit af van verschillende factoren, zoals de instroom van nieuwe facturen en de capaciteit van medewerkers. In het beste geval is de achterstand op 24 maart weggewerkt, in het slechtste geval pas op 19 mei. Ondertussen blijven veel ondernemers wachten op hun geld, met alle gevolgen van dien.