PvdA'er baart opzien als KLM-bestuurder: ‘Het is beter als we helemaal niet vliegen’

De uitspraken van KLM-duurzaamheidschef Zita Schellekens zorgen voor opschudding binnen het bedrijf. In een interview zegt ze letterlijk: “Het zou natuurlijk beter zijn als we helemaal niet zouden vliegen.” Daarmee zaait een bestuurslid van Nederlands bekendste luchtvaartmaatschappij twijfel over de kernactiviteit van het bedrijf: vliegen.
Schellekens, sinds 2023 lid van de KLM-directie, liet in de Volkskrant weten dat er serieus wordt gekeken naar het schrappen van verre vluchten, zoals naar Singapore en Argentinië. Juist deze intercontinentale routes leveren KLM de meeste winst op. Intern leidt dat tot grote verbazing.
Een medewerker vertelt anoniem aan De Telegraaf: “We hebben kennelijk een klimaatactivist in de boardroom. Dit brengt ons schade toe.” De uitspraak raakt een gevoelige snaar bij personeel dat al langer het idee heeft dat de duurzame koers van KLM ten koste gaat van de kerntaken én banen.
Achtergrond in activisme en politiek
Zita Schellekens begon haar loopbaan als medewerker van de PvdA. In 2013 stelde ze zich kandidaat voor het lijsttrekkerschap bij de Europese verkiezingen. Daarnaast was ze actief binnen het World Economic Forum, waar ze werd aangemerkt als David Rockefeller Fellow en Global Shaper. Haar achtergrond ademt klimaatpolitiek en globalisme.
Binnen KLM is het ongemak voelbaar. Werknemers storen zich eraan dat er in vrijwel alle afdelingen moet worden bezuinigd, behalve bij het duurzaamheidsdepartement. Eerder ontstond er ook al ophef over de inhuur van activist Mitchell Esajas voor een intern diversiteitsevenement. Esajas staat bekend om zijn harde kritiek op Zwarte Piet en zou volgens media gefinancierd zijn door George Soros.
Idealen versus realiteit
De woorden van Schellekens passen in een bredere trend van ‘vliegschaamte’. Steeds vaker willen klimaatactivisten vliegreizen beperken of zelfs verbieden. Maar binnen KLM leidt dat tot een pijnlijk dilemma: hoe houd je een luchtvaartbedrijf overeind als je publiekelijk stelt dat vliegen eigenlijk niet zou moeten?
Ook in de politiek is dat debat voelbaar. Zo probeert de gemeente Amsterdam het vliegen te ontmoedigen, terwijl ambtenaren van diezelfde stad relatief vaak het vliegtuig pakken. Het verwijt luidt dat vooral anderen moeten inleveren, terwijl bestuurders zelf weinig terughoudend zijn.
Sinds de komst van Schellekens in maart 2023 is de beurskoers van moederbedrijf Air France-KLM sterk gedaald. Dat terwijl 2024 op de financiële markten juist als een topjaar geldt. Critici wijzen op het beleid dat sterk leunt op activistische idealen, in plaats van op winst, groei en klanttevredenheid. De vraag die blijft hangen: hoe geloofwaardig is een luchtvaartmaatschappij als haar eigen bestuurders vinden dat vliegen eigenlijk niet zou moeten?
Praatmee