Nederland verzoekt Brussel om uitstel invoer grenscontrolesysteem

Nederland wil samen met andere EU-landen meer tijd voor de invoering van het nieuwe Europese grenscontrolesysteem. Het systeem werkt nog niet zoals bedoeld. Vooral de registratie van biometrische gegevens zorgt voor problemen. Dat laat een woordvoerder van asielminister Bart van den Brink (CDA) weten aan het ANP. Volgens het ministerie zijn er nog verschillende technische obstakels die opgelost moeten worden.
Het gaat om het zogenoemde Entry/Exit System (EES). Dit systeem moet digitaal vastleggen welke reizigers van buiten de Europese Unie het gebied binnenkomen en verlaten. Daarmee moeten de traditionele paspoortstempels verdwijnen.
Een belangrijk onderdeel van het nieuwe systeem is het verzamelen van biometrische gegevens. Daarbij gaat het onder meer om foto’s en vingerafdrukken van reizigers zonder EU-nationaliteit.
Juist dat onderdeel werkt nog niet goed genoeg. Daarom willen Nederland en andere lidstaten meer ruimte voordat de volledige verplichting ingaat. Volgens de huidige Europese regels mogen landen tot 6 september de biometrische registratie overslaan wanneer het te druk wordt bij de grenscontrole.
“Nederland maakt zich in Europees verband hard voor verlenging hiervan”, laat de woordvoerder van de minister weten. Welke andere landen eveneens om uitstel vragen, is nog niet duidelijk. Volgens het ministerie zijn er zowel aan Nederlandse kant als binnen het Europese systeem storingen geweest. Wanneer alle problemen zijn opgelost, kan de woordvoerder niet zeggen.




















































