De cijfers over zijn vlieggedrag zijn openbaar gemaakt door de Franse krant Le Monde. Uit de documenten komt er een opvallend beeld naar voren.
Zo heeft Michel, ondanks zijn eigen klimaatambities, alleen al in 2022 bijna driekwart miljoen euro belastinggeld verbrast aan ritjes in privé-jets. Zelfs voor een reis van Parijs naar Brussel pakt hij het vliegtuig. Ook de reizen naar Wenen en Straatsburg doet hij per vliegtuig, waarbij een enkele vlucht soms tienduizenden euro's kost.
Zijn vaste luchtvaartmaatschappij is Luxaviation. Hiervoor kunnen de reiskosten torenhoog zijn. Onlangs was Michel op bezoek bij de Oostenrijkse kanselier Karl Gehamer, maar dit kostte 20.533 euro. De politicus vloog vijf keer heen en weer tussen Straatsburg en Brussel, wat telkens tussen de 12.250 en 35.000 euro kostte. En het uitstapje naar een diner in Parijs kostte, los van de restaurantrekening, maar liefst 37.700 euro aan vliegkosten.
Ook het ritje was naar de Egyptische klimaattop eind vorig jaar pakte bijzonder duur uit. Dit vlucht erheen kostte de belastingbetaler ruim een ton: 103.632 euro (samen met Ursula von der Leyen). De terugreis kostte de helft: 50.550 euro.
Maar dit is niets vergeleken met Michels bezoekje aan premier Xi Jinping in China: 460.000 euro aan vliegkosten. Het torenhoge bedrag is onder meer te verklaren doordat Michel vaak met een groot gevolg ergens heen reist.
Desondanks heeft Michel vorig jaar driemaal de trein genomen. Bij zijn aantreden als Raadsvoorzitter in 2019 verklaarde Michel dat hij van Europa het eerste 'klimaatneutrale continent' ter wereld wil maken. Volgens hem is het nodig om Europa 'gezond, welvarend en duurzaam' te houden.
Verhoging reisbudget
Maar dit is nog niet alles, meldt Le Monde. Sinds de uitbraak van de oorlog in Oekraïne moet Michel een stuk meer reizen, verklaart hij. Daarom heeft hij een verhoging van zijn reisbudget aangevraagd met maar liefst 27,5 procent. Als het wordt goedgekeurd, zullen zijn totale reiskosten stijgen naar 2,6 miljoen euro per jaar.
Eerder dit jaar bleek uit statistieken dat de Groenen-ministers veruit het meest vliegen van de Duitse regering. Zo veroorzaakt hun gezamenlijke vlieggedrag meer dan 60 procent van de CO2-uitstoot van alle ministriële vluchten, aldus nieuwsmedium Focus.