Italië scherpt controle op migratieroutes via Midden-Oosten aan
De Italiaanse overheid doet flink zijn best om de migratiestromen naar Italië via het Midden-Oosten in te dammen. Naast de bekende patrouilles in de Middellandse Zee, hebben de Italiaanse autoriteiten nu ook acties opgezet tegen bendes die actief zijn in het oostelijke Middellandse Zeegebied.
Deze bendes spelen een belangrijke rol in het transport van migranten richting Europa. In oktober werden minstens dertien mensen gearresteerd door de Guardia di Finanza, de Italiaanse financiële politie, waarmee cruciale smokkelnetwerken zijn ontmanteld. Dit meldt het Spaanse nieuwsplatform Gaceta.
De opgepakte verdachten zijn van Iraakse, Pakistaanse en Afghaanse afkomst. Zij worden beschuldigd van betrokkenheid bij het organiseren van illegale migratie naar Italië en het witwassen van winsten uit deze activiteiten. De bendes opereerden vooral vanuit Irak en Turkije, met ondersteunende netwerken in landen als Frankrijk, Griekenland en Italië zelf. Volgens de Italiaanse antimaffiadienst werden migranten vanuit landen zoals Irak, Iran, Afghanistan, Pakistan, Syrië en Libanon per boot vervoerd richting de zuidkust van Italië, vooral naar regio’s zoals Calabrië.
Daarnaast werden ook drie commerciële panden in de steden Ventimiglia, Rome en Milaan gesloten. Deze locaties dienden als witwascentra voor de illegale opbrengsten van de mensensmokkel. De onderzoeken naar deze criminele netwerken werden gecoördineerd door de antimaffia-afdeling van Catanzaro, met arrestaties die plaatsvonden in steden als Crotone, Vibo Valentia, Rome, Bologna en zelfs nabij de Frans-Italiaanse grens in Imperia.
De Canarische route als alternatief
Ondertussen kiezen migranten uit het Midden-Oosten en Zuid-Azië, als gevolg van de verscherpte controles op de routes naar Italië, steeds vaker voor de Canarische route. Een opvallend incident vond plaats op 15 oktober op het eiland El Hierro, waar een boot werd onderschept die vertrokken was vanuit Mauritanië. Aan boord bevonden zich 76 migranten, waaronder 65 Pakistaanse en Afghaanse staatsburgers.
Volgens de Spaanse politie is deze route steeds populairder geworden onder migranten. Om de Italiaanse grensbewaking te ontwijken, vliegen ze eerst vanuit Turkije naar West-Afrikaanse steden zoals Nouakchott (Mauritanië), Dakar (Senegal) of Casablanca (Marokko). Vanuit deze locaties vertrekken ze vervolgens per boot naar de Canarische Eilanden, geholpen door smokkelnetwerken in de Sahel-regio.
De migratiedruk op de Canarische Eilanden neemt momenteel 'extreme' vormen aan, meldt een recent rapport van de Spaanse marechaussee. Alleen al in de eerste vijf maanden van 2024 is het aantal nieuwkomers met 303 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2023. Volgens recente interne schattingen van de Guardia Civil zou het aantal illegale migranten dat dit jaar via deze route aankomt, kunnen oplopen tot tussen de 64.000 en 72.000 personen.
De asielcrisis op de Canarische Eilanden zorgt voor een aanzienlijke misdaadstijging, blijkt uit nieuwe politiecijfers. Vooral het aantal seksuele delicten is flink toegenomen, waarin buitenlanders oververtegenwoordigd zijn als dader. Al met al zijn de Canarische Eilanden de op één na hoogste regio geworden wat criminaliteitscijfers betreft. Daarom maakte de Spaanse overheid onlangs fikse noodhulp vrij om de asielcrisis op het eilandenarchipel het hoofd te bieden.