NPO-voorzitter treurt om extra bezuiniging: 'Onbegrijpelijk'
De NPO staat onder druk. Na een eerdere bezuiniging van 100 miljoen euro dreigt nu een extra korting van 50 miljoen euro, bedoeld om een deel van de teruggedraaide onderwijsbezuinigingen te compenseren. Frederieke Leeflang, bestuursvoorzitter van de NPO, vindt dat de nieuwe bezuiniging een flinke domper zou betekenen voor de publieke omroep. “Het is een klap in het gezicht van al die bevlogen makers bij de publieke omroep.”
De NPO heeft al eerder forse bezuinigingen moeten doorvoeren, en de aangekondigde extra korting brengt de omroep in een nog zwaardere positie. Volgens Leeflang zal deze beslissing onvermijdelijk gevolgen hebben voor makers en programma’s, meldt Nu.nl. “Deze beslissing is onverantwoord en hierdoor kan de publieke mediaopdracht niet goed worden uitgevoerd,” stelt ze.
Met de extra bezuiniging komt de totale korting op het budget van de NPO op 150 miljoen euro. Leeflang waarschuwt dat het niet meer mogelijk zal zijn om dezelfde kwaliteit en diversiteit aan programma’s te bieden. “Volgend jaar zullen de gevolgen al merkbaar zijn,” voorspelt ze.
Meer reclame als oplossing?
Een mogelijke manier om de financiële tekorten op te vangen, is het tonen van meer reclames. Dit zou de NPO kunnen helpen om de benodigde 50 miljoen euro op te halen. Minister Eppo Bruins van Media benadrukt echter dat dit niet zomaar geregeld is. Het is nog onduidelijk of een toename van reclame-inkomsten de advertentiemarkt niet teveel zal verstoren.
Leeflang zet haar vraagtekens bij deze oplossing en noemt het “een wassen neus”. Ze roept de politiek op om alternatieve bronnen van inkomsten te vinden en daarmee de publieke omroep te ontzien. “Meer reclame is niet de juiste weg. Dit ondermijnt de kwaliteit en onafhankelijkheid van onze programmering.”
De publieke omroep heeft als taak om een breed scala aan programma’s te bieden die informatief, educatief en verbindend zijn. Leeflang vreest dat deze opdracht ernstig in gevaar komt door de aangekondigde bezuinigingen. Vooral kleinere programma’s, documentaires en vernieuwende formats zouden kunnen sneuvelen. “De creatieve sector, waar al veel onzekerheid heerst, wordt hierdoor verder onder druk gezet.”