EU wil online winkelen duurder maken

De Europese Unie wil korte metten maken met de stroom goedkope pakketjes uit landen als China, onthult Financial Times. Wie online winkelt bij platforms als Temu of Shein, moet straks mogelijk extra gaan betalen. De Europese Commissie heeft een voorstel ingediend om de huidige belastingvrijstelling voor kleine bestellingen tot 150 euro af te schaffen. Tegelijk komt er waarschijnlijk een nieuw administratietarief per pakket.
Het gaat om een grote ingreep. Elk jaar komen er zo’n 4,6 miljard kleine pakketjes de EU binnen, vaak rechtstreeks naar consumenten gestuurd via webshops buiten Europa. Douanes kunnen de hoeveelheid nauwelijks aan. Volgens de Europese Commissie zorgt dat voor chaos én voor oneerlijke concurrentie.
“Het systeem is niet meer houdbaar,” stelt EU-commissaris Maroš Šefčovič in een verklaring. “De Europese douane loopt over, en Europese verkopers moeten zich aan veel strengere regels houden dan aanbieders van buiten de EU. Dat is niet eerlijk.”
Extra kosten per pakket
Hoewel het exacte bedrag nog niet officieel is vastgesteld, wordt er gesproken over een administratieve toeslag van zo’n twee euro per pakket dat rechtstreeks naar een klant wordt gestuurd. Wie bestelt via magazijnen binnen de EU, betaalt vermoedelijk 0,50 euro per zending. De kosten zijn in principe voor de verkopende partij, maar de verwachting is dat veel webshops deze zullen doorberekenen aan de klant.
Vooral Chinese bedrijven lijken hierdoor geraakt te worden. Meer dan 90 procent van de goedkope pakketjes in de EU komt volgens de Commissie uit China. Onlinegiganten als Shein en Temu verzenden hun artikelen massaal per vliegtuig naar Europese klanten. Vaak zijn die bestellingen klein en blijven ze onder de 150 euro, waardoor ze nu nog belastingvrij worden ingevoerd.
Druk vanuit EU-landen
Het voorstel komt na toenemende druk van verschillende lidstaten. Nationale douanediensten luidden al langer de noodklok over de ongecontroleerde instroom van pakketjes en de moeilijkheid om fraude of onderfacturering aan te pakken. In veel gevallen wordt een duurder artikel als goedkoper aangegeven om onder de 150 euro te blijven.
Daarnaast klinkt vanuit Europese bedrijven de klacht dat ze worden weggedrukt door buitenlandse aanbieders die de regels omzeilen. Terwijl Europese webshops btw en invoerrechten moeten betalen, kunnen Chinese aanbieders goedkope kleding, elektronica of accessoires vrijwel zonder heffing naar klanten sturen.
Handelsbeleid onder de loep
Volgens Šefčovič draait het niet alleen om administratie of concurrentie, maar ook om controle. “We moeten weten wat er binnenkomt. Niet alleen voor de economie, maar ook voor consumentenveiligheid. Je wilt geen producten zonder controle op veiligheid of kwaliteit.”
De maatregel past in een breder streven van de EU om grip te krijgen op de gevolgen van globalisering en digitale handel. Ook bij andere dossiers, zoals de invoering van CO₂-heffingen en de digital services act, kiest de EU voor strengere regels en meer controle op buiten-Europese aanbieders.
Het voorstel moet nog worden besproken door de lidstaten en het Europees Parlement. De verwachting is dat het nieuwe tarief snel ingevoerd kan worden, mogelijk al in 2026. Webshops en consumenten krijgen dan te maken met hogere kosten voor bestellingen buiten de EU – met name voor goedkopere artikelen die nu nog ‘gratis’ door de douane glippen.