André Flach (SGP) over individualisme en islamisering: 'Een hecht gezin is een goed begin'

In deze verkiezingsspecial van de NieuwRechts-podcast ‘Rechts voor z’n Raap’ schuift SGP-Kamerlid André Flach aan. In het gesprek gaan we in op de vraag: wat onderscheidt de SGP? Flach praat onder meer over het belang van gezinnen, christelijke waarden, migratie, islamisering en vrijheid van meningsuiting. ‘Een hecht gezin is een goed begin,’ zegt Flach. ‘De samenleving valt uit elkaar omdat we vergeten zijn wat samenleven eigenlijk betekent.’
Flach ziet het gezin als de kern van een gezonde samenleving. “De samenleving valt eigenlijk een beetje uit elkaar. Mensen leven langs elkaar heen. En dat begint in de gezinnen. Gezin is de kleinste vorm van samenleving. Daar leer je samenleven. Daar word je opgevoed, gevormd, krijg je liefde mee,” zegt hij.
Volgens Flach ligt de oorzaak van de versplintering in een veranderde levenshouding. “Mensen worden wijsgemaakt dat het in het leven gaat om jezelf. Terwijl je vroeger werd opgevoed met het idee dat je er ook bent voor mensen om je heen. In beleid is alles gericht op jou: hoe jij het meest uit jezelf haalt. Dat zie je ook terug in de tijd die je mag besteden aan je gezin. De arbeidsparticipatie is de hoogste van Europa. Wat er overblijft mag je aan je gezin besteden. Dat vinden wij niet de goede volgorde.”
Flach benadrukt dat de SGP een christelijke partij is, maar “niet helemaal te vangen in termen van links en rechts”. Over migratie zegt hij: “We hebben niet een snoeihard nulbeleid, maar we willen wel een barmhartig beleid. Mensen die het nodig hebben, kunnen in Nederland aankloppen, maar het moet ook rechtvaardig zijn. Heb je hier geen toekomst, dan moet je ook gewoon terug.”
De SGP’er maakt daarbij een duidelijk onderscheid tussen vluchtelingen en economische migranten. “Vijftien, twintig jaar geleden kwamen hier gezinnen naartoe die echt moesten vluchten voor oorlog en geweld. Nu zien we vaak jonge mannen eerst komen. Dat vind ik veelzeggend. Mensen zoeken een beter leven, dat gun ik iedereen, maar dat kunnen we hier niet allemaal doen.”
Volgens Flach moet Nederland zich richten op mensen “die met de dood bedreigd worden, zoals vervolgde christenen in het Midden-Oosten of Afrika.”
“Naastenliefde is niet hetzelfde als naïviteit”
Over de politieke discussie rond migratie zegt Flach: “Naastenliefde moet je inzetten voor mensen die het echt nodig hebben. Maar dan moet je wel je ogen openhouden.” Hij wijst erop dat de islamitische wereld vaak het toneel is van zware christenvervolging: “1 op de 7 christenen wereldwijd wordt vervolgd. En daar hoor je bijna nooit iets over. De Palestijnen hebben alle aandacht opgeëist, maar als Hamas Palestijnen executeert, hoor je niemand meer.”
Flach verbindt dit ook aan de islamisering van Europa. “Daar waar de islam dominant wordt, hebben christenen eigenlijk geen toekomst. De islam is in essentie een godsdienst die weinig anderen om zich heen verdraagt. Dat is voor ons echt een gevaar waar we voor waarschuwen.”
Flach waarschuwt dat de liberale tolerantie in Nederland omslaat in onverdraagzaamheid tegenover christelijke overtuigingen. “De intolerantie van de toleranten. Je bent vrij als je denkt zoals wij. Dat gaat best wel ver. Kijk, mag je nog vinden dat het huwelijk iets is voor een man en een vrouw? Dat wordt dan gezien als niet-liberaal en dus moeten we artikel 23 gaan moderniseren. Dat vind ik een aanval op vrijheden.”
Over christelijke scholen zegt hij: “Mijn kinderen hebben op die scholen gezeten. Fantastische scholen met een goede sfeer. Kinderen krijgen daar waarden en normen mee, maar kunnen prima hun eigen denkbeelden vormen. Er zit geen enkele vorm van indoctrinatie.”