Eind vorige maand ontstond er een enorme brand op het grote vrachtschip Fremantle Highway, in de Waddenzee. Daarbij is één bemanningslid overleden; 22 anderen zijn gewond geraakt. De brand ontstond doordat de accu van de elektrische auto vlam vatte. Gevreesd wordt dat de brand nog dagen kan duren.
De hele probeerde de brandweer het vuur al de hele dag te blussen, maar dit ging moeizaam omdat de brand ook was overgeslagen naar de accu's van andere elektrische auto's.. "Het schip staat bijna letterlijk roodgloeiend, het is een ongecontroleerde brand", vertelde Edwin de Feijter van Rijkswaterstaat tegenover Omrop Fryslân.
In totaal vervoerde het vrachtschip 3.000 auto's van Duitsland naar Egypte. Aanvankelijk werd gemeld dat er 25 elektrische auto's op het vrachtschip aanwezig zouden zijn, maar nu blijkt uit informatie van eigenaar K-Line dat het ging om het twintigvoudige: 498 stekkerauto's. Het is onduidelijk of hierbij wel of niet de hybride auto's zijn meegeteld.
Strengere wet- en regelgeving
Nu luidt de brandweer de noodklok over elektrische auto's. Het korps vreest dat zulke branden als op de Fremantle Highway nog vaker kunnen voorkomen, als er niet strengere wet- en regelgeving komt.
"Hoe slim is het nou eigenlijk om honderden elektrische auto's bij elkaar op een boot te zetten, waarvan je weet dat ze nauwelijks te blussen zijn?" vraagt branweercommandant Esther Lieben zich af bij RTL Nieuws. "Nu is het een boot op zee, maar wat als dit gebeurt in een parkeergarage onder een binnenstad of een appartementencomplex? Dan kan er niks weggesleept worden."
Een elektrische auto is nauwelijks te blussen omdat de lithiumbatterijen steeds vlam kunnen vatten. Na een brand moet een stekkerauto dan ook 48 uur in een speciale container worden ondergedompeld om helemaal af te koelen. Lieben voorziet ernstige problemen als dit gevaar niet serieus wordt opgepakt.
Branden door stekkerauto's komen steeds vaker voor. De Zuid-Limburgse brandweer gaat zelfs aparte trainingen geven aan zijn eigen korpsen om beter brandende elektrische auto's te blussen en te bergen. Dit is vooral om het eigen brandweerpersoneel te beschermen, aldus 1Limburg.
Eerdere branden
In het verleden is al eerder gebleken dat de accu's van elektrische auto's bijzonder moeilijk te blussen zijn. Vorig jaar had de brandweer in de Amerikaanse staat Pennsylvania maar liefst 45.000 liter nodig om één elektrische auto te blussen. Normaal gesproken volstaat 1.900 liter water bij een benzine- of dieselauto. Uiteindelijk bleek er versterking nodig van drie extra brandweerkorpsen.
Daarnaast is vorige week een Belgische auto spontaan in de brand gevlogen tijdens een laadbeurt. Volgens de lokale brandweer ging het om een uitzonderlijk geval, en komen zulke spontane branden vooral voor bij goedkope stekkerauto's uit China.