Meloni moet niks hebben van EU-verbod op benzine- en dieselmotoren
De Italiaanse premier Giorgia Meloni en haar regering zijn niet bepaald voorstander van het verplicht afscheid nemen van diesel- en benzineauto's in 2035. De Europese Unie heeft dit echter vastgelegd in enkele klimaatdoelstellingen, maar vooralsnog lijkt de nieuwe rechtse Italiaanse regering deze doelstelling niet te gaan nastreven.
De EU heeft als doel om in 2035 zeker 55 procent minder broeikasgassen uit te stoten dan in 1990. Onderdeel van de vergroeningsplannen is een verbod op de verkoop van nieuwe personenauto's met een verbrandingsmotor. Maar de nieuwe regering van Italië lijkt niet mee te gaan met deze plannen.
Ze heeft namelijk aangekondigd "krachtig" verzet te gaan voeren tegen de komst van een verbod op diesel- en benzineauto's. Het verzet komt niet uit de lucht vallen; de autoindustrie is namelijk een belangrijk onderdeel van de Italiaanse economie. De autoindustrie zelf levert Italië bijna 300.000 banen op. Daarnaast draaien veel auto's van Italiaanse makelij nog op diesel of benzinemotoren.
ECB-conflict
Daarnaast heeft Meloni niet bepaald een hoge pet op van de Europese Centrale Bank (ECB). Volgens de rechts-nationalistische premier heeft de ECB een gebrekkige communicatieafdeling en promoot het daarnaast een reddingsfonds dat volgens Meloni geen nuttig doel dient.
Tijdens een drie uur durende persconferentie zei Meloni dat de ECB moet vermijden "keuzes te maken die de situatie verslechteren" voor de economie van het EU-blok.
"Het zou nuttig zijn als de ECB haar communicatie goed zou aanpakken ... want anders dreigt zij geen paniek te zaaien maar schommelingen op de markt die de inspanningen van de regeringen tenietdoen", aldus Meloni.
Daarnaast deelde Italiaanse premier straffe kritiek uit over de het reddingsfonds van de eurozone. Volgens haar zou het fonds door praktisch geen enkel lidstaat kunnen worden gebruikt: "Ik vrees dat het fonds nooit zal worden gebruikt". Ondertussen worden er wel miljarden euro's in het fonds gestopt.