BBB luidt noodklok over klimaatactivisme op basisscholen

De zogeheten Kinderklimaattop die georganiseerd wordt in het kader van het Nationaal Burgerberaad Klimaat, roept forse kritiek op bij BBB. Kamerlid Henk Vermeer noemt het een voorbeeld van ‘gedragsbeïnvloeding pur sang’. Volgens BBB wordt hier geen onderwijs gegeven, maar klimaatactivisme aan kinderen opgedrongen. De BBB heeft hierom twaalf kamervragen ingediend aan Klimaatminister Sophie Hermans (VVD) en Onderwijsminister Eppo Bruijns (NSC).
Vermeer heeft het educatiemateriaal en de bijbehorende video’s bestudeerd. Zijn oordeel is scherp: 'Wat gepresenteerd wordt als burgerschapsvorming is in werkelijkheid een links-ideologische voorstelling vol halve waarheden, angstzaaierij en activistische boodschappen gericht op kinderen van 9 tot 12 jaar.'
Doemscenario’s en valse tegenstellingen
Kinderen kregen tijdens de Kinderklimaattop suggestieve teksten te zien, waarin werd gewaarschuwd dat het leven op aarde snel onmogelijk wordt ‘als we niet andere keuzes maken’. Wetenschappelijke nuance ontbreekt volgens de BBB volledig. De leerlingen moesten zwaar gescripte boodschappen opdreunen.
Vermeer noemt het verontrustend: 'Je laat kinderen een zwaar gescripte boodschap opdreunen, toont ze onwetenschappelijke claims en presenteert klimaatproblematiek als een religieus schuldbesef.'
Kamervragen aan twee ministers
De BBB-fractie heeft schriftelijke Kamervragen ingediend aan minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei, VVD) en minister Eppo Bruijns (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, NSC). Daarin willen zij onder meer weten welke rol het ministerie heeft gespeeld bij de organisatie, inhoud en financiering van het project.
Vermeer vraagt zich hardop af: 'Acht u het gepast dat kinderen van 9 tot 12 jaar in educatieve context worden geconfronteerd met de boodschap dat ‘als we geen andere keuzes maken, we niet langer fijn kunnen leven op onze planeet’?'
Ook kaart BBB concrete fouten in het lesmateriaal aan. Zo wordt er in een video gesproken over een zeespiegelstijging van 1,9 meter, terwijl het IPCC uitgaat van 44 tot 76 centimeter in 2100. Vermeer vraagt: 'Acht u het verantwoord dat kinderen met deze eenzijdige en wetenschappelijk discutabele scenario’s worden geconfronteerd?'
BBB wil onafhankelijke toets
Volgens BBB moet klimaateducatie feitelijk, evenwichtig en ideologievrij zijn. Er moet meer aandacht komen voor innovatie, technologie en menselijk aanpassingsvermogen. De huidige nadruk op gedragsaanpassing noemt Vermeer beperkend.
Hij roept op tot onafhankelijk onderzoek naar klimaatprojecten op scholen. 'Voorlichting moet informeren, niet indoctrineren. En kinderen moeten leren denken, niet voorgeschreven krijgen wát te denken.'