Statement KNVB tegen liedje over Duitsers en homo's maar voetbalelftal reist 'gewoon' af naar Qatar

Een zeer bijzonder statement van de KNVB. Terwijl het Nederlands Elftal komende winter ‘gewoon’ in het homohatende Qatar gaat deelnemen aan het Wereldkampioenschap Voetbal (WK), is een decenniaoud voetballiedje over Duitsers en homo’s plots uit boze. Nadat het lied dinsdagavond van de tribune rolde, komt de KNVB namelijk met een heus statement.
‘Alle Duitsers zijn homo’, is al jarenlang een veelgehoord voetballiedje op de tribunes. Natuurlijk wordt dit lied bij een wedstrijd tegen Duitsland extra vaak gezongen. Dat was ook dinsdagavond het geval toen het Nederlands Elftal oefende tegen de oosterburen. De KNVB is er klaar mee, zo meldt de voetbalbond in een statement: ‘Tijdens de wedstrijd Nederland – Duitsland was enkele keren een homo-onvriendelijk spreekkoor te horen’, aldus directeur betaald voetbal Marianne van Leeuwen. ‘Wij willen dat iedereen zich welkom voelt in het voetbal. Oranje en de KNVB spreken zich structureel via de OneLove-campagne uit tegen elke vorm van discriminatie en op verschillende momenten in het jaar besteden we ook specifieke aandacht aan LHBTI-acceptatie”
Van Leeuwen: “De spreekkoren gisteren waren, mede omdat men hierop werd aangesproken door stewards, kortstondig en niet frequent, maar nog steeds voor sommigen kwetsend. Uitsluiting hoort niet bij wat een voetbalfeest voor iedereen moet zijn. Het is inmiddels 2022, we moeten beter en verder zijn dan dit.”
Ondanks dit statement, lijkt dezelfde bond er weinig moeite mee te hebben om komende winter af te reizen naar Qatar. Een land waar homoseksuele mensen iets meer meemaken dan het horen van een liedje van de tribune. Daar kunnen mensen van hetzelfde geslacht die seks met elkaar hebben namelijk een gevangenisstraf krijgen. Voor moslims kan het zelfs de doodstraf betekenen. Ook homoseksuele voetbalsupporters die naar het WK zouden willen gaan kijken, moeten zich zorgen maken. Nasser Al Khater, de topman van het WK, stelde eerder namelijk tegenover CNN dat “iedereen welkom is zolang ze zich aan de regels houden en respect hebben voor de plaatselijke cultuur.” Vrij vertaald: je mag als homo naar het WK komen maar je mag geen liefde of affectie naar iemand tonen van hetzelfde geslacht, want dat is strafbaar.
Eerder maakte het Nederlands Elftal overigens ook een statement met betrekking tot Qatar, al was dat een stuk minder erg dan bij het liedje van dinsdagavond. Spelers liepen tijdens de WK-kwalificatiewedstrijd tegen Qatar het veld op met een shirt waarop de vage tekst ‘Football Supports Change’ stond. De KNVB legde via haar kanalen wel uit wat dit betekende: ‘Football Supports Change. Overal Ook in Qatar. Qatar is het land waar we straks wereldkampioen willen worden. Maar niet zonder buiten de lijnen te kijken. Ons voetbal zetten we daarom in voor verandering. Gezamenlijk.’ Het statement leek overigens meer gericht te zijn op de erbarmelijke omstandigheden van arbeidsmigranten in Qatar.
Wat GeenStijl betreft toon de KNVB met het statement haar hypocrisie aan: ‘Homorechten, het interesseert de KNVB geen flikker’, valt er op de website te lezen. ‘Behalve als het voor de bühne is, want dan is het ineens wél heel erg belangrijk.’



















































