Dijken niet versterkt vanwege stikstofregels: “We maken ons echt ernstige zorgen”

Verschillende cruciale dijkversterkingen in Nederland dreigen stil te vallen door strenge stikstofregels. Projecten bij Echteld, Dodewaard en Wageningen staan op losse schroeven. Waterschappen maken zich grote zorgen over de gevolgen voor veiligheid en waterbeheer. “De dijkverbetering en de verbetering van de waterkwaliteit is echt heel belangrijk voor gezondheid en veiligheid,” zegt een woordvoerder van de Unie van Waterschappen tegenover De Gelderlander.
Het versterken van dijken is noodzakelijk om overstromingen te voorkomen, vooral in laaggelegen gebieden als de Betuwe. Toch mogen dijken bij Echteld en Dodewaard voorlopig niet worden aangepakt. Ook de Grebbedijk bij Wageningen kan niet versterkt worden. De reden? Een recente rechterlijke uitspraak die bepaalt dat bij deze projecten geen extra stikstof mag vrijkomen én dat de natuur moet verbeteren.
De Unie van Waterschappen luidt de noodklok. “Vergunningen die zeker leken, moeten nu opnieuw worden aangevraagd,” zegt de woordvoerder tegenover De Gelderlander. Dat proces kan zomaar twee jaar duren. “En de uitkomst is onzeker, want eerdere stikstofberekeningen moeten opnieuw worden gedaan.”
Boerenuitstoot inruilen voor dijkbouw? Niet meer mogelijk
Voor het dijkproject Neder-Betuwe had Waterschap Rivierenland een slimme oplossing bedacht. Ze kochten stikstofrechten van een boerenbedrijf, zodat de vrijgekomen stikstofruimte gebruikt kon worden voor de dijkversterking. Maar de rechter zette een streep door deze methode, waardoor het project voorlopig stilligt.
Het probleem beperkt zich niet tot de Betuwe, meldt De Gelderlander. Ook andere grote waterbeheerprojecten lopen vast. De rioolwaterzuiveringsinstallatie in Arnhem kan niet gerenoveerd worden, omdat de verleende stikstofvergunning is ingetrokken. Waterschap Vallei en Veluwe zag maar liefst twaalf projecten onzeker worden, waaronder werkzaamheden aan rioolzuiveringsinstallaties in Ede, Renkum en Bennekom. Bij het dijktraject Ravenstein-Lith dreigt een nieuw probleem: als de werkzaamheden vertraging oplopen, moet een nieuwe vergunning worden aangevraagd.
De Unie van Waterschappen heeft inmiddels een brandbrief gestuurd naar de ministeriële commissie Economie en Natuurherstel, die onder leiding van premier Dick Schoof werkt aan een versoepeling van de stikstofregels. Op 12 maart mogen de waterschappen hun zorgen komen toelichten.
Elektrisch bouwen als alternatief?
Een mogelijke uitweg is het gebruik van elektrische machines bij dijkversterkingen, omdat die geen stikstof uitstoten. Maar die oplossing brengt nieuwe problemen met zich mee, aangezien het stroomnet al onder grote druk staat. Een aansluiting kan dus niet zomaar gebeuren.
Terwijl de discussie voortduurt, blijven de rivieren stromen en stijgen de waterstanden. “We maken ons echt ernstige zorgen,” herhaalt de woordvoerder bij De Gelderlander. “Nederland is een waterland. Het beschermen van onze dijken zou geen politieke speelbal moeten zijn.”